Klubbresa till Jylland - juli 99

Vy över Toftum Bjerge från luften

Tidigt på morgonen söndagen den 4 juli satt vi äntligen i bilen -fullt utrustade för årets skärmflygresa. Vi det var jag, Mats Lindberg och Anders Maunumäki och P-O Bergström. Det sista vi gjorde innan vi packade in oss i bilen var en sista koll på webben av väderprognoserna för Kittelfjäll och Jylland. Ingen av prognoserna var någon höjdare men det såg lite ljusare ut söderut. Vi var alla tre sugna på att åka upp till Kittelfjäll och årets SM - men ingen av oss hade lust att sitta inblåsta i regnet på ett kallt och myggigt fjäll, så efter ett sista rådslag och en avgörande slantsingling (och ett telefonsamtal till Jocke Engman och Bengt Steen som skulle ansluta dagen efter) körde vi ut på E4:an söderut. Äntligen på väg...
Efter att ha sträckkört till Göteborg och i princip rullat direkt på snabbfärjan såg det ut som vi skulle hinna med ett kvällsflyg. Vädret var inte det bästa i Göteborg men vi kunde konstatera att det såg lite ljusare ut över havet... På den danska sidan var vädret mycket riktigt bättre, vinden var måttlig omkringsydväst. Snabbt fram med de från weben utprintade flygguiderna över Jylland. Efter en snabb koll på kartan ställde vi in siktet på Struer och hangen i Krik Vig (V-SV) och Odby (VSV-SSV).

Förberedelser på starten vid Hanstholm

Vid sextiden kom vi fram till hanget i Krik Vig. Efter en snabb inbromsning och parkering under vindmöllen sprang vi (med vindmätaren i högsta hugg) ut på hanget. Vad var det det stod i guiden nu igen? Nånting om elhägn och "kager" - hursomhelst när vi kom fram till hanget förstod vi precis vad som menades - starten var inhängnad med elstängsel och hagen full med nötkreatur och koblajor. Jaja tänkte vi lite kor och annat får man väl tåla, men väl inne i hagen kunde vi hålla oss för skratt, sådär en femton meter bort , lite dold bakom ett par buskar stod en enorm tjur. Den hade fixerat oss med blicken. Med hjärtat dunkande i bröstet tog vi oss försiktigt ut på hangkanten och mätte vinden - drygt 30 km/h. Lite mycket var det nog och visst kändes vinden lite byig, efter en sista blick på tjuren bestämde vi oss för att fortsätta ner till Odby.

Mats i luften

Efter lite letande på de minst sagt smala grusvägarna lyckades vi hitta ut till hanget i Odby. Det första vi såg när vi klev ur bilen var tre skärmar som avtecknade sig mot den nu klarblå kvällshimlen. Efter ett par spontana glädjetjut började vi gå den sista biten ut mot hanget. Väl på plats på starten började vi packa upp. Skärmarna rullades snabbt ut, den vanliga startchecken gicks igenom. Allt klart. Vinden var något svagare här än i Krik Vig, ca 26-27 km/h och helt jämn, perfekt således. Efter en stund i ryggläge i gräset och mental uppladdning var det dags att starta. På med vindbyxorna och jackan - men var fanns jackan? Allt i skärmsäcken tömdes ut men ingen jacka! I den nu något kyliga kvällsbrisen var det inte att tänka på att flyga i T-shirt så det var bara att ta sig tillbaka till bilen och hämta jackan... På väg tillbaka till hanget kunde jag se att Anders startat och låg flög kring starten och gjorde touch & go på löpande band. När jag äntligen var tillbaka på starten tog det inte många minuter innan jag var i luften - härligt! Vilken kvällsbris! Vinden var perfekt! De övriga tre skärmarna flögs av tre Schweizare som åkt till Jylland eftersom de tröttnat på termikflygningen hemmavid... Vad säger man när man hör sånt? Efter ett mycket fint tvåtimmarsflyg landade vi nöjda vid 22-tiden. Eftersom vinden började lägga sig packade vi ihop och tog oss tillbaka till bilen. Efter en sen middag inne i Struer tog vi in på Oddesund Kro där vi trötta och nöjda stupade i säng.

P-O gör sig startklar

Dag 2 - Måndag 5 juli
Vaknade av att regnet piskade mot fönstret... Efter en snabb titt på himlen kunde vi konstatera att det fina vädret ersatts med totalgrå himmel och ihållande regn. Av väderprognosen såg vi att regnet skulle hålla i sig åtminstone fram till natten och att det sen skulle dra bort. Vinden såg ut att bli omkring VNV de närmaste dagarna, perfekt för Lökken alltså. Efter ett par timmars bilkörning och turistande i Ålborg kom vi fram till Lökken på eftermiddagen där vi mötte Jocke och Bengan. Framåt kvällen tog P-O och Anders en runda på stan medan vi övriga gick och la oss.
Dag 3 - Tisdag 6 juli
Bara genom att lyssna på vinden när vi vaknade förstod vi att det inte kunde bli tal om någon flygning denna dag - åtminstone inte i Lökken. Vinden mätte vi till +45 km/h på hanget. Flaggorna stod i givakt rakt ut. Efter att ha tittat på prognoserna för de kommande dagarna på text-tv såg vi att vinden skulle vara kring SV kommande dagar - helt fel för Lökken alltså. Efter en stunds funderande bestämde vi oss för att åka söderöver tillbaka till Struer eftersom det i det området finns hang för de flesta vindriktningar alltifrån nord till nordväst, väst, sydväst, syd, sydost och ost. Efter telefonkontakt med en dansk pilot kompis, Morten Schubert, bestämde vi oss för att åka till Bovbjerg (V) eftersom det skulle bli sjöbris kommande dagar. Sjöbrisen brukar göra att vinden vrider mot väst vilket är perfekt för Bovbjerg. Väl på plats kunde vi konstatera att vinden fortfarande var för stark. Av några locals fick vi höra att den skulle avta under natten. Nu var det dags för tältpremiär! Vid incheckningen trodde personalen vi drev med dom - fyra tält på fem personer! Dagen avslutades med grillning och gammel dansk.

Vänteläge på starten i Toftum Bjerge. P-O närmast med Bengan i bakgrunden.

Dag 4 - Onsdag 7 juli
Efter en jobbig första natt i tält vaknade jag med en otrolig värk i ryggen. Det var bara att konstatera att jag kunde inte röra mig. Att ta sig ur sovsäcken tog åtminstone en kvart. Ryggen var helpaj. Ingen sa något om vinden under frukosten men jag tror vi alla (trots att vi satt i lä) kände/hörde att den fortfarande blåste på. Väl på hanget var det bara att konstatera att det blåste 90 grader från fel håll, nordlig vind istället för utlovad sydvästlig... Nu började flygtarmen göra sig påmind! Var finns närmsta nordhang? Efter en snabb koll i flygguiderna åkte vi till Toftum Bjerge (Humlum/Struer). Med en mil kvar kunde vi se hanget på avstånd - nog såg det ut som en skärm i luften... När vi kom fram så såg vi att vi sett rätt, visst var det skärmar i luften! Tre närmare bestämt. Det var Schweizarna som vi träffade på första dagen. Vinden låg på 37-38 km/h (lite drygt 10 m/s alltså) och var precis på gränsen för dem, men de såg ut att trivas ändå. Speciellt en av dem som flög omkring och gjorde touch & go på en bänk som stod på hangkanten. Efter en stund landade de eftersom de tyckte att marginalerna var väl små. Vi bestämde oss för att vänta. Vinden höll dock i sig varför vi åkte tillbaka till campingen mot kvällen...
Jocke och Bengan i luften över Toftum

Dag 5 - Torsdag 8 juli
Så snart vi vaknade rev vi tälten, checkade ut från campingen och körde snabbt mot Toftum. Nu hade vi bestämt oss för att ta rygg på Schweizarna som verkade ha tur (?) med att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. På väg till Toftum ringde jag till en annan dansk pilotkompis och fick höra att det var perfekt i Lökken igår, fyra timmar hade han flugit i perfekta förhållanden - precis vad vi behövde höra... På plats i Toftum kunde vi konstatera att vindriktningen NNO stämde med prognosen. Vinden var dock för svag för att vi skulle kunna flyga. Efter nån timmes väntande bestämde sig Schweizarna för att åka upp till Hanstholm. Vi hade ju strategin klar så vi hängde på. Himlen var klarblå med lite Cumulus som började bygga. Det såg ut som sjöbrisen skulle komma igång. Dessvärre blev det inte mycket av med det. Vinden låg på 12-14 km/h under hela dan, en enda futtig sekundmeter till så hade det gått att hanga.
Vid tretiden åkte Schweizarna tillbaka ned till Toftum igen. Vi bestämde oss för att avvakta en stund, men inget hände så vid fyratiden åkte vi också tillbaka till Toftum. Där var vinden perfekt! Schweizarna och ett par danskar berättade att de flugit en timme eller så... Men nu var förhållandena verkligen bra så vi fick äntligen flyga!

Mats längst ut på hanget över vattnet

Fredag - 9 juli
Återigen såg prognosen bra ut för Hanstholm så vi åkte dit direkt på morgonen. Dessvärre blev dagen ungefär som dagen innan. Dock med den skillnaden att det periodvis gick att flyga en kvart eller så. Vinden låg mesta tiden kring 14 km/h och i de flygbara perioderna kring 18-19 km/h. På kvällen bestämde sig Jocke och Bengan för att stanna kvar i Hanstholm eftersom de skulle åka hem på lördag em. Vi övriga åkte dock tillbaks ned till Toftum eftersom vi hoppades kunna flyga på kvällsbrisen där. Men därav blev intet denna kväll, sned vind från ONO (i och för sig lagom stark, ca 23-24 km/h) omöjliggjorde flygning. Kvällen avslutades med en liten fest tillsammans med Schweizarna som skulle åka hem på lördan.

Vy över hanget i Hanstholm. Bilden är tagen från luften över den högsta punkten på hanget.

Lördag - 10 juli
Prognosen var en vind klockrent från öst, 23-24 km/h, vilket innebar att Hanstholm inte borde funka. Istället åkte vi till Ejerslevhanget på Mors. Vinden visade sig ligga rakt på men var lite svag, ca 16 km/h. Just när vi stod och funderade på hur vi skulle göra ringde Jocke och Bengan och berättade att vinden låg rakt på även i Hanstholm dock med 26-27 km/h! En halvtimme hade de flugit redan! Snabb språngmarsch upp till bilen för vidare färd mot Hanstholm. Äntligen en perfekt dag! 4-6 timmar blev det för oss alla! Vinden var perfekt under dagen och ökade till drygt 30 km/h, lite mycket kan tyckas men hanget i Hanstholm är slätt som ett dansgolv och med perfekt lutning! Vid tretiden åkte Jocke och Bengan för att inte missa färjan från Frederikshavn. Vi övriga stannade kvar och flög ett par timmar till innan vi åkte upp till Ålborg för ett besök på Jomfru Annes Gade (pubgatan). Efter en sen middag konstaterade vi att vi var helt slut och gick och la oss.
Söndag - 11 juli
Söndagen blev nästan lika bra som lördagen, lite svagare vind gjorde att det var marginellt stundtals (åtminstone för mig som är lite tung i skärmen). Anders höll sig dock uppe hela dagen och kunde flyga på nästan ingenting (hangade i 15-16 km/h!). Mot eftermiddan var det dags att bryta upp och börja åka hemåt. När vi kom till färjan visade det sig att vår bokning av hemresan missuppfattats av Stena Line. Vi var bokade nästkommande söndag! Det hela löste sig dock till slut trots att färjan var helt fullbokad.

Hanstholm är ett populärt hang även för modellflygare.

Veckan slutade lika bra som den började så vi åkte hemåt och kände oss relativt nöjda med våra 10-15 timmar flygtid under veckan.
Två veckor senare var ett annat gäng från klubben och flög på Jylland. Den resan började med tre bra flygdagar varefter fyra icke flygbara dagar följde. Veckan efter var ytterligare ett gäng från Cirrus och flög på Jylland. Denna gång tillsammans med Skärmflygskolan som svarade för guidning och hangutbildning. Den sista veckan började med en dålig dag men därefter kunde de i princip flyga alla dagar. Mesta tid fick Allan Malmlund ihop med sina 25 timmar! Nästa år åker vi igen!

2018-07-07

Mailadress
info@cirrus.nu

Klubblokal
Beror bland annat på vindriktning och styrka :)